Psychomotorický vývoj v 9.měsíci: Aneb mámo, táto, já už se přesouvám! 3.díl
V tomto období děti zúročí všechny dovednosti, které se naučily v předchozím období a začnou objevovat prostor nad sebou, vzpřimují se do vertikály a díky velké touze dosáhnout na hračky mimo dosah se začnou pohybovat vpřed lezením.
9M
Jak dítě dále dozrává, nakročí si ve vysokém kleku jednou nohou, aby rozšířilo svojí opěrnou bázi a získalo tak větší stabilitu a tím mělo možnost zabývat se předmětem, který objevilo v prostoru nahoře. Tomuto modelu říkáme rytíř. Jakmile se mu povede v nákroku zatížit chodidlo, zpravidla to znamená, že to nebude dlouho trvat a vytáhne se do stoje. Zpočátku stojí na zamčených kolenech, stoj drží vzporem na rukách. Když se jednou rukou pustí, skončí na zadečku. První stoj je často na vnitřních hranách a může být chvilku i na špičkách, ale to by mělo trvat pouze krátkou dobu.
Dítě, které nemá k dispozici dostatečnou rotaci páteře a tím zkřížený vzor, se do stoje vytáhne tzv. homologně, čili se vytáhne do stoje přes obě dvě nohy, které převalí přes vnitřní hranu chodidel. Často k tomu při zvedání vidíme i záklon hlavy a trupu, ramínka vytažená nahoru k uším. Toto dítě neumí svůj model stoje změnit, často v něm setrvává již napořád. Další možnou odchylkou je poměrně často viděný stoj na špičkách, který velmi často souvisí s nedostatečnou aktivací břišního svalstva a tím dopředu sklopenou pánví, která může vést k předsunutému držení těla a tím k většímu zatížení přední strany nohy a případnému stoji na špičkách. Ke konci třetího trimenonu získává dítě pomalu jistotu ve stoji a díky touze dosáhnout na předměty, na které nedosáhne, zkouší svoje první kroky stranou, začíná obcházet nábytek s přidržením se za jeho okraj.